"Mentorkirjani" Avain tunteiden taloon( Ilkka& Tamminen, Päivä 2004) antaa tunneharjoituksena lauseiden alut merkitäkseni muistiin tämänhetkiset tunteeni ja ajatukseni. Onkin Toinen viikko alkamassa ja juttelin valkoiseen taloon ns. virka-asioissa. Miehen kanssa yhteisiä hakemuksia oli vielä vireillä lähtiessäni, ja hänelle jäi jokunen tärkeä dokumentti ja päinvastoin. Hän on tulossa tänne hakemaan töitä, ja tuumi, ettei taida päästä minusta eroon...olenhan luvannut majoittaa tarvittaessa minulle vieläkin läheisen ihmisen, kuin perheenjäsenen. Huomenna saankin vieraakseni veljenpojan kavereineen, mutta voi olla että piankin onnistun vaihtamaan asunnon edullisempaan, eikä yövieraille ehkä ole tilaa!

Minusta tuntuu siltä, että...olen toipumassa muutoksesta.

Minun on vaikea ymmärtää sitä, että... olen velkaantunut näin pahoin.

Joskus murehdin...yksinäisyyttäni.

Minusta on kurjaa, kun... joudun myöntämään alennustilani sukulaiselle, tänään veljen perheelle.

Minua suututti, kun...isäni toruu minua valinnoistani. Tapahtunutta ei voi muuttaa, asennetta voi!

Olin pettynyt, kun...läheinen sukulainen torjui minut äskettäin, avuntarvitsijan.

Tulen iloiseksi, kun... mies ottaa yhteyttä, minä haluan edelleen kuulla ääntään...

Voisin olla onnellisempi, jos...olisin hoikempi!

Toivoisin, että...taloudelliset asiat järjestyisivät.

Päiväni pelastaa se, kun...löydän hukkaamani itsetehdyn korvakorun, joka oli joululahja ei mieheltäni, vaan siskonpojalta!